Informacje o zdalnym nauczaniu
System oceniania obowiązujący podczas nauki zdalnej
System oceniania z dostosowaniem do zdalnego monitorowania i oceniania postepów ucznia-1.doc
Procedury i zasady nauczania hybrydowego i zdalnego w Zespole Szkół w Głuchowie
Dyrektor ze względu na sytuację, w jakiej znajduje się szkoła (Będzie ona zależała od rodzaju kontaktu osoby zarażonej lub podejrzanej o zarażenie z innymi osobami ze szkoły lub aktualnej sytuacji epidemiologicznej w powiecie), w porozumieniu z organem prowadzącym i przy pozytywnej opinii Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Skierniewicach może podjąć decyzję o:
1)pozostawieniu stacjonarnego trybu nauki;
2)wdrożeniu trybu nauczania zdalnego;
3)wdrożeniu trybu nauczania hybrydowego;
4) ponownym przywróceniu stacjonarnego trybu nauki.
W uzasadnionych przypadkach dyrektor szkoły może zarządzić wprowadzenie zdalnego trybu nauczania. Decyzja ta jest podejmowana w porozumieniu z organem prowadzącym przy jednoczesnej pozytywnej opinii PSSE w Skierniewicach.
Po podjęciu przez Państwowy Powiatowy Inspektorat Sanitarny decyzji o przesunięciu formy nauczania ze stacjonarnej na zdalną lub hybrydową, w zależności od poziomu nauczania lub klas objętych zagrożeniem nauczanie będzie realizowane wg następujących wariantów:
- Nauczania zdalne:
Pracujemy zgodnie z obowiązującym planem lekcji uwzględniając bezpieczeństwo i higienę pracy przy komputerze (lekcja w trybie on-line trwa 30 min).
Sposób prowadzenia zajęć:
- Metoda synchroniczna- zajęcia online w czasie rzeczywistym za pomocą narzędzi umożliwiających połączenie się z uczniami z zastosowaniem następujących platform i aplikacji edukacyjnych:
- epodreczniki.pl
- office365.com (aplikacja Microsoft Teams)
- Asynchronicznie (uzupełnienie dla metody synchronicznej) – nauczyciel udostępnia materiały a uczniowie wykonują zadania w czasie odroczonym np. nagrania lekcji, prezentacje, linki do materiałów edukacyjnych, dokumenty, filmy dostępne dla uczniów na platformie/w sieci, lekcje przez pracę w chmurze, łączenie pracy równoległej z pracą rozłożoną w czasie, np. wykonanie wspólnie miniprojektu, poszukiwanie informacji w celu rozwiązania problemu, a następnie przygotowanie prezentacji efektów wspólnej pracy, konsultacje, podczas których nauczyciel jest dostępny on-line dla uczniów. Udostępnianie materiałów odbywa się za pośrednictwem e-dziennika Librus (zakładka zadanie domowe), strony internetowej szkoły lub poczty elektronicznej.
- Nauczyciele prowadzą zdalne nauczanie ze szkoły jeżeli sytuacja na to pozwala.
- Nauczyciel zdalne nauczanie może prowadzić ze swojego domu.
- W przypadku, gdy nauczyciel nie dysponuje odpowiednim sprzętem (komputerem, laptopem z podłączeniem do Internetu), z którego mógłby skorzystać w domu, lub nie posiada warunków do realizacji takiego nauczania w warunkach domowych, może za zgodą dyrektora, wykorzystać sprzęt dostępny na terenie szkoły do użytkowania w warunkach domowych.
- Nauczyciele prowadzą zajęcia edukacyjne, zgodnie z przydzielonym wymiarem godzin, z zastosowaniem narzędzi informatycznych.
- Nauczyciele dostosowują program nauczania do narzędzi, które zamierzają stosować w zdalnym nauczaniu, ze szczególnym uwzględnieniem możliwości psychofizycznych uczniów.
- Uczniowie, którzy nie posiadają sprzętu komputerowego mogą go wypożyczyć ze szkoły na czas nauczania zdalnego. Dotyczy to również uczniów z rodzin wielodzietnych.
- W trakcie nauczania zdalnego, w sytuacji, gdy nauczyciele korzystają ze swojego prywatnego sprzętu komputerowego, ponoszą odpowiedzialność za bezpieczeństwo danych osobowych uczniów, rodziców, innych nauczycieli oraz pracowników szkoły, które gromadzą i są zobowiązani do przestrzegania procedur określonych w polityce ochrony danych osobowych.
- Szkoła nie ponosi odpowiedzialności za prywatny sprzęt komputerowy.
- Nauczyciele zobowiązani są do przestrzegania i stworzenia warunków bezpieczeństwa i higieny pracy w miejscu wykonywania pracy nauczania zdalnego.
- Nauczyciele zobowiązani są do dokumentowania swojej pracy poprzez e-dziennik oraz dokumentację wskazaną przez dyrektora szkoły.
Zasady komunikowania się nauczycieli z rodzicami w systemie nauczania zdalnego
- Nauczyciele w czasie trwania trybu zdalnego są zobowiązani do utrzymywania stałego kontaktu z rodzicami.
- Kontakty nauczycieli z rodzicami powinny odbywać się z wykorzystaniem następujących narzędzi:
- e-dziennika (rekomendowany sposób),
- poczty elektronicznej e-maili,
- telefonów komórkowych i stacjonarnych,
- komunikatorów.
Kontaktując się z rodzicami należy określić i podać do ich wiadomości sposoby oraz czas, kiedy nauczyciel jest dostępny dla rodziców.
Szczegółowe warunki weryfikowania wiedzy, informowania o postępach oraz otrzymanych ocenach
- Nauczyciele opracowują PSO zdalnego nauczania ze swoich przedmiotów, o których informują uczniów i rodziców/prawnych opiekunów.
- Postępy uczniów są monitorowane na podstawie bieżących osiągnięć w pracy zdalnej (nauczanie w czasie rzeczywistym) lub na podstawie wykonanych m.in.: ćwiczeń, prac, quizów, projektów, zadań w czasie odroczonym (nauczanie w czasie odroczonym).
- Nauczyciel może wymagać od uczniów wykonania określonych poleceń, zadań, prac, projektów umieszczonych w Internecie, np. na zintegrowanych platformach edukacyjnych lub poprosić o samodzielne wykonanie pracy w domu i udokumentowanie jej, np. w postaci zdjęcia przesłanego drogą mailową.
- Zdalne nauczanie nie może polegać tylko i wyłącznie na wskazywaniu i/lub przesyłaniu zakresu materiału do samodzielnego opracowania przez ucznia.
- Nauczyciel ma obowiązek wytłumaczyć, omówić i przećwiczyć z uczniami nowe treści podstawy programowej. Uczeń ma prawo skorzystać z konsultacji, porad i wskazówek nauczyciela do wykonania zadania w formach i czasie określonych wcześniej przez nauczyciela.
- Nauczyciel informuje ucznia o postępach w nauce i otrzymanych ocenach podczas bieżącej pracy z dzieckiem lub po jej zakończeniu w sposób wcześniej ustalony przez nauczyciela (np. poprzez e-mail, e-dziennik lub komunikatory społeczne).
- Nauczyciel informuje rodzica o postępach w nauce dziecka i otrzymanych przez niego ocenach w sposób wcześniej ustalony przez nauczyciela (np. poprzez e-mail, e -dziennik lub komunikatory społeczne).
- Nauczyciel na bieżąco informuje rodzica o pojawiających się trudnościach w opanowaniu przez ucznia wiedzy i umiejętności, wynikających ze specyfiki nauczania na odległość (np. poprzez e-mail, e-dziennik lub komunikatory społeczne).
Szczegółowe warunki oceniania wynikające ze specyfiki nauczania na odległość
- Informację o postępach ucznia w nauce nauczyciele umieszczają w e-dzienniku w zakładce uwagi lub wpisując oceny.
- Podczas oceniania pracy zdalnej uczniów nauczyciele uwzględniają ich możliwości psychofizyczne do rozwiązywania określonych zadań w wersji elektronicznej,
- Na ocenę osiągnięć ucznia z danego przedmiotu nie mogą mieć wpływu czynniki związane z ograniczonym dostępem do sprzętu komputerowego i do Internetu,
- Jeśli uczeń nie jest w stanie wykonać poleceń nauczyciela w systemie nauczania zdalnego ze względu na ograniczony dostęp do sprzętu komputerowego i do Internetu, nauczyciel ma umożliwić mu wykonanie tych zadań w alternatywny sposób,
- Jeśli uczeń nie jest w stanie wykonać poleceń nauczyciela w systemie nauczania zdalnego ze względu na swoje ograniczone możliwości psychofizyczne, nauczyciel ma umożliwić mu wykonanie tych zadań w alternatywny sposób,
- Na ocenę osiągnięć ucznia z danego przedmiotu nie może mieć wpływu poziom jego kompetencji cyfrowych. Nauczyciel ma obowiązek wziąć pod uwagę zróżnicowany poziom umiejętności obsługi narzędzi informatycznych i dostosować poziom trudności wybranego zadania oraz czas jego wykonania do możliwości psychofizycznych ucznia,
- W czasie pracy zdalnej nauczyciele ustalają oceny bieżące za wykonywane zadania, w szczególności za:
- pracę domową (prace pisemne, karty pracy, zdjęcie wykonanej pracy, nagranie itp.),
b. wypracowanie,
c. udział w dyskusjach on-line, wypowiedź na forum,
d. inne prace, np.: referaty, prezentacje, projekty itp.,
e. rozwiązywanie testów, quizów, rebusów itp.,
f. wszelkie formy aktywności wskazane przez nauczyciela,
g. odpowiedź ustną.
- Nauczyciele w pracy zdalnej mogą organizować kartkówki, testy, sprawdziany ze szczególnym uwzględnieniem możliwości samodzielnego wykonania pracy przez ucznia,
- Nauczyciele w pracy zdalnej mają obowiązek udzielenia dokładnych wskazówek technicznych, jak zadanie z wykorzystaniem narzędzi informatycznych powinno zostać wykonane,
- Nauczyciele w pracy zdalnej wskazują dokładny czas i ostateczny termin wykonania zadania, określając jednocześnie warunki ewentualnej poprawy, jeśli zadanie nie zostało wykonane w sposób prawidłowy lub zawiera błędy.
- Nauczanie hybrydowe
Wariant 1
- Klasa objęta kwarantanną przechodzi na system zdalny – wg procedur nauki zdalnej obowiązujących w szkole.
- Pozostałe klasy pracują stacjonarnie. Nauczyciele uczący w klasie objętej kwarantanną, uczą pozostałe klasy w sposób stacjonarny (chyba, że sanepid zdecyduje o wysłaniu nauczycieli na kwarantannę, wtedy organizowane będą zastępstwa w miarę możliwości kadrowych), lekcje z klasą wyłączoną z nauczania stacjonarnego prowadzą zdalnie ze szkoły.
Wariant 2
We wszystkich oddziałach wprowadza się podział klas pracujących zmianowo:
- W pierwszym tygodniu stacjonarnie pracują uczniowie klas I-III kształcący się w zawodzie technik żywienia i usług gastronomicznych oraz uczniowie klasy I w zawodzie technik rolnik. Uczniowie klas II-III kształcący się w zawodach technik rolnik i technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki oraz klasy I technik mechanizacji rolnictwa pracują w systemie zdalnym.
- W drugim tygodniu stacjonarnie pracują uczniowie klas II-III kształcący się w zawodach technik rolnik i technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki oraz klasy I technik mechanizacji rolnictwa, a uczniowie klas I-III w zawodzie technik żywienia i usług gastronomicznych oraz klasa I technik rolnik pracuje zdalnie.
- Klasy IV pracują stacjonarnie.
- Praktyczna nauka zawodu u pracodawców odbywa się nadal zgodnie z planem, chyba, że wystąpi zagrożenie epidemiologiczne u pracodawcy.
Praca odbywa się zgodnie z obowiązującym planem lekcji.
Rodzaj nauczania hybrydowego zostanie wybrany przez dyrektora szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym i przy pozytywnej opinii powiatowego inspektora sanitarnego, po uwzględnieniu sytuacji epidemicznej szkoły. W chwili przejścia szkoły na jakąkolwiek formę nauczania hybrydowego, nauczyciele prowadzą zajęcia stacjonarne z uczniami przebywającymi wg planu na terenie placówki, uczącym się zdalnie prowadzą lekcje on-line w czasie rzeczywistym, wysyłają materiały i linki do ćwiczeń zgodnie z zarządzeniem dyrektora szkoły.
Drodzy uczniowie, rodzice i nauczyciele!
Poniżej zamieszczamy przydatne informacje w przypadku wprowadzenia nauczania zdalnego.
W celu przygotowania zdalnego nauczania szkoła przeprowadza następujące działania:
- przygotowuje możliwości zdalnej realizacji programów nauczania z wykorzystaniem komunikatorów, grup społecznościowych, poczty elektronicznej, platform edukacyjnych oraz dziennika elektronicznego;
- dokonuje analizy możliwości zdalnej realizacji tygodniowego/semestralnego rozkładu zajęć dla poszczególnych klas i oddziałów z uwzględnieniem jego modyfikacji;
- uwzględnia w pracy zdalnej różne potrzeby edukacyjnych uczniów, w tym wynikające z niepełnosprawności;
- przygotowuje możliwości zdalnego monitorowania i oceniania postępów uczniów, dokonano modyfikacji wewnątrzszkolny system oceniania;
- opracowano również informację dla rodziców o tym: jak zorganizować dzieciom warunki do nauki w domu, jak motywować i wspierać dzieci do systematycznego uczenia się poza szkołą, a także jak zadbać o bezpieczeństwo w sieci.
W kształceniu na odległość nauczyciel przygotowuje materiały dydaktyczne, które umieszcza w sieci lub przesyła bezpośrednio swoim uczniom. Przez sieć daje im wskazówki, przekazuje instrukcje kieruje procesem kształcenia, stwarzając warunki do pracy indywidualnej, grupowej i zespołowej. Uczniowie komunikują się z nauczycielem wchodzą w interakcje z grupą i materiałem kształcenia.
Podstawowym narzędziem w realizacji zdalnego nauczania będzie nasz dziennik elektroniczny. Dopuszczalne są również inne formy komunikowania się wskazane przez nauczyciela. W dzienniku elekronicznym umieszczono szczegółowe instrukcje dotyczące naszej współpracy. Nauczyciele pozostają do Waszej dyspozycji za pośrednictwem dziennika elektronicznego, maila lub za pośrednictwem wychowawców. W przypadku problemów technicznych prosimy o kontakt z administratorem dziennika - panią Trzeciak.
W edukacji zdalnej dzięki nowym możliwościom komunikacji będą wykorzystane metody pracy ucznia i nauczyciela charakterystyczne dla kształcenia stacjonarnego, a także rozszerzone o nowe formy takie jak: symulacje, seminaria on-line.
Nauczanie zdalne nie pozwala zginąć w klasowym tłumie, a metody kontroli są bardziej wydajne, bo nauczyciel ma dostęp do każdego z uczniów.
Za tego typu edukacją przemawiają:
· Elastyczny sposób uczenia się w dogodnym miejscu czasie i tempie.
· Zapewnienie komfortu psychicznego
Minister Edukacji Narodowej zachęcił do skorzystania z dostępnych stron internetowych, rekomendowanych przez MEN, na których znajdują się materiały i wskazówki do pracy zdalnej z uczniami, m.in.: www.epodreczniki.pl, www.cke.gov.pl (i stron Okręgowych Komisji Egzaminacyjnych), www.gov.pl/zdalnelekcje, a także informacji dostępnych na stronie ministerstwa edukacji www.men.gov.pl.
Wiele zależy od nas samych!
Przez najbliższy czas musimy zrobić wszystko, aby zapobiec szybkiemu rozprzestrzenianiu się koronawirusa w Polsce.
Rodzicu,
- zachęcaj dziecko do samodzielnej nauki w czasie gdy nie będzie lekcji w szkole. Ministerstwo Edukacji Narodowej udostępnia szereg materiałów edukacyjnych, które pozwalają uzupełnić, ugruntować i poszerzyć wiedzę. Dostęp do tych zasobów jest bezpłatny;
- śledź na bieżąco komunikaty GIS, MZ i MEN o sytuacji epidemiologicznej w kraju oraz informacje przesyłane przez dyrektora szkoły.
Uczniu,
- pamiętaj o swoim bezpieczeństwie w domu. Unikaj miejsc, gdzie są duże skupiska ludzi (np. komunikacja publiczna, kino, teatr, centra handlowe);
- przerwa w funkcjonowaniu Twojej szkoły nie powinna oznaczać dni wolnych od nauki;
- odpowiedzialnie wykorzystaj czas. Przeczytaj ulubioną książkę, spróbuj uzupełnić swoje wiadomości lub rozwijaj kompetencje. Skorzystaj przy tym z materiałów rekomendowanych przez Twojego nauczyciela;
- przestrzegaj w domu zasad higieny i czystości pomieszczeń, w których przebywasz.
Nauczycielu
- wspieraj uczniów w nauce;
- szczególnie prosimy o objęcie opieką uczniów, którzy przygotowują się do tegorocznego egzaminu maturalnego oraz zawodowego i udostępnienie im niezbędnych materiałów.
- Bezpieczeństwo w Internecie – informacja dla uczniów/rodziców ZS w Głuchowie o zagrożeniach wynikających z zachowań ryzykownych w sieci Jak zadbać o bezpieczeństwo w Internecie
- Jak zmotywować uczniów do samodzielnej nauki w domu? Motywowanie do pracy
- Jak zorganizować dzieciom warunki do nauki w domu Warunki do nauki w domu
Informacja o pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów i rodziców
Informacja o pracy naszej poradni PPPP w Skierniewicach informacja o pracy PPPP w Skierniewicach
Psycholog szkolny:
W tym trudnym dla nas wszystkich okresie zachęcamy Was do korzystania z porad i konsultacji ze szkolnym psychologiem w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej pani Marzena Mikołajczyk marzenabrocka@op.pl podając w treści maila nazwę naszej szkoły.
Formy i terminy konsultacji dla uczniów:
- środa 8.30-9.30, e-dziennik, platforma Teams
Formy i terminy konsultacji dla rodziców:
- środa 15.00-16.00, e-dziennik, platforma Teams