Uwaga! Zdalne nauczanie od 26 października
Dyrekcja Zespołu Szkół w Głuchowie , w związku z ROZPORZĄDZENIEM MINISTRA EDUKACJI I NAUKI z dnia 23 października 2020 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 informuje , że od najbliższego poniedziałku, tj. 26 października 2020 r. – wszystkie lekcje odbywać się będą zdalnie.
Zapraszamy do zapoznania się z informacjami znajdującymi się na stronie Ministerstwa Edukacji Narodowej
https://www.gov.pl/web/edukacja/zawieszamy-na-dwa-tygodnie-zajecia-stacjonarne
ZARZĄDZENIE NR 14/2020
Dyrektora Zespołu Szkół w Głuchowie
Z dnia 16.10.2020
W sprawie wprowadzenia nauczania hybrydowego w Zespole Szkół w Głuchowie
Ze względu na sytuację epidemiologiczną
Na podstawie rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 października 2020 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19
zarządzam, co następuje:
- 1
- Wprowadzam nauczanie hybrydowe w Zespole Szkół w Głuchowie od 19 października do odwołania ze względu na sytuację epidemiologiczną w trosce o bezpieczeństwo uczniów i pracowników szkoły.
- Nauka w systemie hybrydowym będzie odbywała się na przemian według następującego schematu:
- W pierwszym tygodniu stacjonarnie pracują uczniowie klas I-III kształcący się w zawodzie technik żywienia i usług gastronomicznych oraz uczniowie klasy I w zawodzie technik rolnik. Uczniowie klas II-III kształcący się w zawodach technik rolnik i technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki oraz klasy I technik mechanizacji rolnictwa pracują w systemie zdalnym.
- W drugim tygodniu stacjonarnie pracują uczniowie klas II-III kształcący się w zawodach technik rolnik i technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki oraz klasy I technik mechanizacji rolnictwa, a uczniowie klas I-III w zawodzie technik żywienia i usług gastronomicznych oraz klasa I technik rolnik pracuje zdalnie.
- Klasy IV pracują stacjonarnie.
- Praktyczna nauka zawodu u pracodawców odbywa się nadal zgodnie z planem, chyba, że wystąpi zagrożenie epidemiologiczne u pracodawcy.
- Powyższy schemat obowiązuje do odwołania.
- 2
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania i podlega ogłoszeniu na stronie szkoły.
ZARZĄDZENIE NR 15/2020
Dyrektora Zespołu Szkół w Głuchowie
Z dnia 22.10.2020
W sprawie wprowadzenia nauczania hybrydowego w Zespole Szkół w Głuchowie
Ze względu na sytuację epidemiologiczną
Na podstawie rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 października 2020 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19
zarządzam, co następuje:
- 1
- Wprowadzam zmiany w nauczaniu hybrydowym w Zespole Szkół w Głuchowie od 26 października do odwołania ze względu na sytuację epidemiologiczną w trosce o bezpieczeństwo uczniów i pracowników szkoły.
- Nauka w systemie hybrydowym będzie odbywała się na przemian według następującego schematu:
- W pierwszym tygodniu stacjonarnie pracują uczniowie klasy I i III. Uczniowie klas II pracują w systemie zdalnym.
- W drugim tygodniu stacjonarnie pracują uczniowie klas II, a uczniowie klas I i III pracują zdalnie.
- Klasy IV pracują stacjonarnie.
- Praktyczna nauka zawodu u pracodawców odbywa się nadal zgodnie z planem, chyba, że wystąpi zagrożenie epidemiologiczne u pracodawcy.
- Zajęcia praktyczne w szkolnych pracowniach będą odbywać się zgodnie z planem według załącznika. Uczniowie realizujący naukę zdalną są zobowiązani do odbywania zajęć praktycznych w szkole.
- Powyższy schemat obowiązuje do odwołania.
- 2
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania i podlega ogłoszeniu na stronie szkoły.
Realizacja zajęć praktycznych w nauczaniu hybrydowym. Obowiązuje od 26 października 2020 r.
Zajęcia praktyczne odbywają się w godzinach zaplanowanych w planie zajęć lekcyjnych
Klasa 1 | |||
Dzień | Nauczyciel | Przedmiot | Zawód |
Poniedziałek | Dominika Bachmat | PNZPR | TR |
Wtorek | Pracodawca (H. Siudziński) | OM | TM |
Środa | Pracodawca (H. Siudziński) | OM | TM |
Środa | Dorota Skorzycka | PTG | TŻ |
Klasa 2a | |||
Dzień | Nauczyciel | Przedmiot | Zawód |
Poniedziałek | Ewa Pastuszka | PNZPR | TR |
Środa | Honorata Staszewska | PTG | TŻ |
Środa | Pracodawca | EPiMR | TM |
Piątek | Maria Marcinkiewicz | PTG | TŻ |
Klasa 2b | |||
Dzień | Nauczyciel | Przedmiot | Zawód |
Poniedziałek | Ewa Pastuszka | PNZPR | TR |
Czwartek | Pracodawca | EPiMR | TM |
Czwartek | Katarzyna Jochym | PTG | TŻ |
Piątek | Dorota Skorzycka | PTG | TŻ |
Klasa 3 | |||
Dzień | Nauczyciel | Przedmiot | Zawód |
Poniedziałek | Pracodawca | EMiPR | TM |
Poniedziałek | Pracodawca | Praktyki | Tr |
Wtorek | Maria Marcinkiewicz | PTG | TŻ |
Środa | Honorata Staszewska | PTG | TŻ |
Zapraszamy do zapoznania się na stronie Ministerstwa Edukacji Narodowej z informacjami na temat zmian w funkcjonowaniu szkół
Procedury i zasady nauczania hybrydowego i zdalnego w Zespole Szkół w Głuchowie
Dyrektor ze względu na sytuację, w jakiej znajduje się szkoła (Będzie ona zależała od rodzaju kontaktu osoby zarażonej lub podejrzanej o zarażenie z innymi osobami ze szkoły lub aktualnej sytuacji epidemiologicznej w powiecie), w porozumieniu z organem prowadzącym i przy pozytywnej opinii Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Skierniewicach może podjąć decyzję o:
1)pozostawieniu stacjonarnego trybu nauki;
2)wdrożeniu trybu nauczania zdalnego;
3)wdrożeniu trybu nauczania hybrydowego;
4) ponownym przywróceniu stacjonarnego trybu nauki.
W uzasadnionych przypadkach dyrektor szkoły może zarządzić wprowadzenie zdalnego trybu nauczania. Decyzja ta jest podejmowana w porozumieniu z organem prowadzącym przy jednoczesnej pozytywnej opinii PSSE w Skierniewicach.
Po podjęciu przez Państwowy Powiatowy Inspektorat Sanitarny decyzji o przesunięciu formy nauczania ze stacjonarnej na zdalną lub hybrydową, w zależności od poziomu nauczania lub klas objętych zagrożeniem nauczanie będzie realizowane wg następujących wariantów:
- Nauczania zdalne:
Pracujemy zgodnie z obowiązującym planem lekcji uwzględniając bezpieczeństwo i higienę pracy przy komputerze (lekcja w trybie on-line trwa 30 min).
Sposób prowadzenia zajęć:
- Metoda synchroniczna- zajęcia online w czasie rzeczywistym za pomocą narzędzi umożliwiających połączenie się z uczniami z zastosowaniem następujących platform i aplikacji edukacyjnych:
- epodreczniki.pl
- office365.com (aplikacja Microsoft Teams)
- Asynchronicznie (uzupełnienie dla metody synchronicznej) – nauczyciel udostępnia materiały a uczniowie wykonują zadania w czasie odroczonym np. nagrania lekcji, prezentacje, linki do materiałów edukacyjnych, dokumenty, filmy dostępne dla uczniów na platformie/w sieci, lekcje przez pracę w chmurze, łączenie pracy równoległej z pracą rozłożoną w czasie, np. wykonanie wspólnie miniprojektu, poszukiwanie informacji w celu rozwiązania problemu, a następnie przygotowanie prezentacji efektów wspólnej pracy, konsultacje, podczas których nauczyciel jest dostępny on-line dla uczniów. Udostępnianie materiałów odbywa się za pośrednictwem e-dziennika Librus (zakładka zadanie domowe), strony internetowej szkoły lub poczty elektronicznej.
- Nauczyciele prowadzą zdalne nauczanie ze szkoły jeżeli sytuacja na to pozwala.
- Nauczyciel zdalne nauczanie może prowadzić ze swojego domu.
- W przypadku, gdy nauczyciel nie dysponuje odpowiednim sprzętem (komputerem, laptopem z podłączeniem do Internetu), z którego mógłby skorzystać w domu, lub nie posiada warunków do realizacji takiego nauczania w warunkach domowych, może za zgodą dyrektora, wykorzystać sprzęt dostępny na terenie szkoły do użytkowania w warunkach domowych.
- Nauczyciele prowadzą zajęcia edukacyjne, zgodnie z przydzielonym wymiarem godzin, z zastosowaniem narzędzi informatycznych.
- Nauczyciele dostosowują program nauczania do narzędzi, które zamierzają stosować w zdalnym nauczaniu, ze szczególnym uwzględnieniem możliwości psychofizycznych uczniów.
- Uczniowie, którzy nie posiadają sprzętu komputerowego mogą go wypożyczyć ze szkoły na czas nauczania zdalnego. Dotyczy to również uczniów z rodzin wielodzietnych.
- W trakcie nauczania zdalnego, w sytuacji, gdy nauczyciele korzystają ze swojego prywatnego sprzętu komputerowego, ponoszą odpowiedzialność za bezpieczeństwo danych osobowych uczniów, rodziców, innych nauczycieli oraz pracowników szkoły, które gromadzą i są zobowiązani do przestrzegania procedur określonych w polityce ochrony danych osobowych.
- Szkoła nie ponosi odpowiedzialności za prywatny sprzęt komputerowy.
- Nauczyciele zobowiązani są do przestrzegania i stworzenia warunków bezpieczeństwa i higieny pracy w miejscu wykonywania pracy nauczania zdalnego.
- Nauczyciele zobowiązani są do dokumentowania swojej pracy poprzez e-dziennik oraz dokumentację wskazaną przez dyrektora szkoły.
Zasady komunikowania się nauczycieli z rodzicami w systemie nauczania zdalnego
- Nauczyciele w czasie trwania trybu zdalnego są zobowiązani do utrzymywania stałego kontaktu z rodzicami.
- Kontakty nauczycieli z rodzicami powinny odbywać się z wykorzystaniem następujących narzędzi:
- e-dziennika (rekomendowany sposób),
- poczty elektronicznej e-maili,
- telefonów komórkowych i stacjonarnych,
- komunikatorów.
Kontaktując się z rodzicami należy określić i podać do ich wiadomości sposoby oraz czas, kiedy nauczyciel jest dostępny dla rodziców.
Szczegółowe warunki weryfikowania wiedzy, informowania o postępach oraz otrzymanych ocenach
- Nauczyciele opracowują PSO zdalnego nauczania ze swoich przedmiotów, o których informują uczniów i rodziców/prawnych opiekunów.
- Postępy uczniów są monitorowane na podstawie bieżących osiągnięć w pracy zdalnej (nauczanie w czasie rzeczywistym) lub na podstawie wykonanych m.in.: ćwiczeń, prac, quizów, projektów, zadań w czasie odroczonym (nauczanie w czasie odroczonym).
- Nauczyciel może wymagać od uczniów wykonania określonych poleceń, zadań, prac, projektów umieszczonych w Internecie, np. na zintegrowanych platformach edukacyjnych lub poprosić o samodzielne wykonanie pracy w domu i udokumentowanie jej, np. w postaci zdjęcia przesłanego drogą mailową.
- Zdalne nauczanie nie może polegać tylko i wyłącznie na wskazywaniu i/lub przesyłaniu zakresu materiału do samodzielnego opracowania przez ucznia.
- Nauczyciel ma obowiązek wytłumaczyć, omówić i przećwiczyć z uczniami nowe treści podstawy programowej. Uczeń ma prawo skorzystać z konsultacji, porad i wskazówek nauczyciela do wykonania zadania w formach i czasie określonych wcześniej przez nauczyciela.
- Nauczyciel informuje ucznia o postępach w nauce i otrzymanych ocenach podczas bieżącej pracy z dzieckiem lub po jej zakończeniu w sposób wcześniej ustalony przez nauczyciela (np. poprzez e-mail, e-dziennik lub komunikatory społeczne).
- Nauczyciel informuje rodzica o postępach w nauce dziecka i otrzymanych przez niego ocenach w sposób wcześniej ustalony przez nauczyciela (np. poprzez e-mail, e -dziennik lub komunikatory społeczne).
- Nauczyciel na bieżąco informuje rodzica o pojawiających się trudnościach w opanowaniu przez ucznia wiedzy i umiejętności, wynikających ze specyfiki nauczania na odległość (np. poprzez e-mail, e-dziennik lub komunikatory społeczne).
Szczegółowe warunki oceniania wynikające ze specyfiki nauczania na odległość
- Informację o postępach ucznia w nauce nauczyciele umieszczają w e-dzienniku w zakładce uwagi lub wpisując oceny.
- Podczas oceniania pracy zdalnej uczniów nauczyciele uwzględniają ich możliwości psychofizyczne do rozwiązywania określonych zadań w wersji elektronicznej,
- Na ocenę osiągnięć ucznia z danego przedmiotu nie mogą mieć wpływu czynniki związane z ograniczonym dostępem do sprzętu komputerowego i do Internetu,
- Jeśli uczeń nie jest w stanie wykonać poleceń nauczyciela w systemie nauczania zdalnego ze względu na ograniczony dostęp do sprzętu komputerowego i do Internetu, nauczyciel ma umożliwić mu wykonanie tych zadań w alternatywny sposób,
- Jeśli uczeń nie jest w stanie wykonać poleceń nauczyciela w systemie nauczania zdalnego ze względu na swoje ograniczone możliwości psychofizyczne, nauczyciel ma umożliwić mu wykonanie tych zadań w alternatywny sposób,
- Na ocenę osiągnięć ucznia z danego przedmiotu nie może mieć wpływu poziom jego kompetencji cyfrowych. Nauczyciel ma obowiązek wziąć pod uwagę zróżnicowany poziom umiejętności obsługi narzędzi informatycznych i dostosować poziom trudności wybranego zadania oraz czas jego wykonania do możliwości psychofizycznych ucznia,
- W czasie pracy zdalnej nauczyciele ustalają oceny bieżące za wykonywane zadania, w szczególności za:
- pracę domową (prace pisemne, karty pracy, zdjęcie wykonanej pracy, nagranie itp.),
b. wypracowanie,
c. udział w dyskusjach on-line, wypowiedź na forum,
d. inne prace, np.: referaty, prezentacje, projekty itp.,
e. rozwiązywanie testów, quizów, rebusów itp.,
f. wszelkie formy aktywności wskazane przez nauczyciela,
g. odpowiedź ustną.
- Nauczyciele w pracy zdalnej mogą organizować kartkówki, testy, sprawdziany ze szczególnym uwzględnieniem możliwości samodzielnego wykonania pracy przez ucznia,
- Nauczyciele w pracy zdalnej mają obowiązek udzielenia dokładnych wskazówek technicznych, jak zadanie z wykorzystaniem narzędzi informatycznych powinno zostać wykonane,
- Nauczyciele w pracy zdalnej wskazują dokładny czas i ostateczny termin wykonania zadania, określając jednocześnie warunki ewentualnej poprawy, jeśli zadanie nie zostało wykonane w sposób prawidłowy lub zawiera błędy.
- Nauczanie hybrydowe
Wariant 1
- Klasa objęta kwarantanną przechodzi na system zdalny – wg procedur nauki zdalnej obowiązujących w szkole.
- Pozostałe klasy pracują stacjonarnie. Nauczyciele uczący w klasie objętej kwarantanną, uczą pozostałe klasy w sposób stacjonarny (chyba, że sanepid zdecyduje o wysłaniu nauczycieli na kwarantannę, wtedy organizowane będą zastępstwa w miarę możliwości kadrowych), lekcje z klasą wyłączoną z nauczania stacjonarnego prowadzą zdalnie ze szkoły.
Wariant 2
We wszystkich oddziałach wprowadza się podział klas pracujących zmianowo:
- W pierwszym tygodniu stacjonarnie pracują uczniowie klas I-III kształcący się w zawodzie technik żywienia i usług gastronomicznych oraz uczniowie klasy I w zawodzie technik rolnik. Uczniowie klas II-III kształcący się w zawodach technik rolnik i technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki oraz klasy I technik mechanizacji rolnictwa pracują w systemie zdalnym.
- W drugim tygodniu stacjonarnie pracują uczniowie klas II-III kształcący się w zawodach technik rolnik i technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki oraz klasy I technik mechanizacji rolnictwa, a uczniowie klas I-III w zawodzie technik żywienia i usług gastronomicznych oraz klasa I technik rolnik pracuje zdalnie.
- Klasy IV pracują stacjonarnie.
- Praktyczna nauka zawodu u pracodawców odbywa się nadal zgodnie z planem, chyba, że wystąpi zagrożenie epidemiologiczne u pracodawcy.
Praca odbywa się zgodnie z obowiązującym planem lekcji.
Rodzaj nauczania hybrydowego zostanie wybrany przez dyrektora szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym i przy pozytywnej opinii powiatowego inspektora sanitarnego, po uwzględnieniu sytuacji epidemicznej szkoły. W chwili przejścia szkoły na jakąkolwiek formę nauczania hybrydowego, nauczyciele prowadzą zajęcia stacjonarne z uczniami przebywającymi wg planu na terenie placówki, uczącym się zdalnie prowadzą lekcje on-line w czasie rzeczywistym, wysyłają materiały i linki do ćwiczeń zgodnie z zarządzeniem dyrektora szkoły.